Weddenschap uitslag referendum verloren

Hongarije prikbord: alles over Hongarije: wonen, vakantie, nieuws, politiek, economie en keuvelcorner
Sjozef
Heavy user
Heavy user

Weddenschap uitslag referendum verloren

Berichtdoor Sjozef » 04 Okt 2016, 15:49

Het referendum dat mag natuurlijk ook op dit forum niet ontbreken. Hongarije was de laatste tijd volledig in de ban van het referendum. Op alle mogelijke manieren werd je wel aan je verstand gepulkt wat er 2 oktober ging gebeuren. Levensgrote affiches en billboards in elk willekeurig dorp, uitgestorven of niet. Bussen van het openbaar vervoer werden volgeplakt. TV aan ? Je werd bestookt met beelden van vluchtelingen die alles in de soep sloegen. Nieuws van meer als een jaar geleden uit Frankrijk werd weer hot nieuws in praatprogramma's op M1. Kortom het dagelijkse beeld werd op alle mogelijke manieren beïnvloed door oktober 2. Ik vond het een haatcampagne pur sang die ook nog eens miljoenen euro's heeft gekost. Het gaf mij in elk geval een zeer ongemakkelijk gevoel en gelukkig was ik niet alleen. Er waren wel degelijk anti geluiden te horen onder de Hongaarse bevolking. Vorige week In Gyor een anti demonstratie waar toch zo'n 600 personen aan mee deden. De spijkerharde campagne heeft een groot gedeelte van de Hongaren niet onberoerd gelaten. De campagne druiste in tegen het natuurlijke karakter van de gemiddelde Hongaar en die is gastvriendelijk, aardig, hulpvaardig en en ga zo maar door. Tijdens de vluchtelingenstroom in Hongarije waren er wel degelijk particuliere initiatieven die hulpvaardig bijsprongen onder het motto “ als onze regering niets doet dan doen wij het wel “ Verzin ik het ? Nee hoor, gelukkig is de persvrijheid in Hongarije nog niet zo ver beperkt dat de Kisalfold krant hier toch regelmatig over berichtte.

Het zeer grote bedrag wat de campagne gekost heeft was veel Hongaren een doorn in het oog. Ziekenhuizen en scholen die om geld staan te springen hadden het geld ongetwijfeld beter kunnen gebruiken. Een levensgevaarlijk kruispunt achter Sopron kwam vorige week wederom negatief in het nieuws door de zoveelste zeer zware dodelijke aanrijding. De kruising is mij goed bekend en ligt er nog steeds hetzelfde bij als in 1973. De plannen voor verbetering liggen al klaar sinds 2014. Reden waarom er nog steeds niks aan die kruising is gedaan... er is geen geld voor. De uitbreiding van de M3 gaat niet door...reden er is geen geld voor. De nieuwe autosnelweg van Csorna naar Sopron die gepland was voor 2017 wordt uitgesteld tot 2020. Reden...er is geen geld voor. Met het geld van de campagne had Orban op een heel eenvoudige manier een aantal zware aanrijdingen kunnen voorkomen cq levensgevaarlijk gewonden of zelfs doden kunnen besparen.

Kortom ik bespeurde ook in mijn directe kennissenkring een afkeuring en twijfel over de juistheid van de campagne. Mijn ervaring is dat de gemiddelde Hongaar meer pro EU is als misschien wel de gemiddelde Nederlander. Men wilde niet weggezet worden als anti EU mens en al helemaal niet als anti mens en ik denk dat Orban daar een grote fout gemaakt heeft. Het was allemaal te..en nog een te...en dat heeft de gemiddelde Hongaar goed doorzien door gewoon thuis te blijven of uit protest een groot aantal ongeldige stemmen te veroorzaken.

Onder de thuisblijvers zullen ongetwijfeld ook wel nee stemmers zitten doch dit zal zeker geen groot percentage zijn. Immers, de druk voor de nee stemmers om te gaan stemmen was veel groter dan voor de thuisblijvers. Ben je echt tegen dan ga je nee stemmen en blijf je niet thuis. De andere kant had het wat dat betreft makkelijker. Gewoon thuis blijven was al genoeg om de kiesdrempel niet te laten halen en op die manier een middelvinger op te steken tegen Orban.

En nu kraait Orban toch victorie. Een onbegrijpelijke zaak. Immers volgens de Hongaarse wet is het referendum ongeldig. Verwijzen naar een ongeldig referendum als drukmiddel is hetzelfde als je gelijk proberen te halen uit een vervallen wet. Ongeldig is ongeldig, zelfs niet een beetje geldig hoe graag je het ook zou willen.

De tekst op de billboards was eigenlijk ook niet helemaal juist gekozen. Er stond namelijk WE stemmen nee. WE is hier verkeerd gekozen. Er had moeten staan. STEM NEE. Je richt je dan op het individu. Door het gebruik van WE zegt Orban eigenlijk dat alle Hongaren nee moeten stemmen en dat is natuurlijk niet zo en dat had Orban moeten weten.
Het onjuiste gebruik van “we” zie je wel vaker terug bij bepaalde politici die groepsemotie willen bewerkstelligen. Het is opjuttend taalgebruik.

Dan de weddenschap tussen mijn echtgenote en mijzelf. Ik voorspelde dat de kiesdrempel toch gehaald zou worden, weliswaar nipt maar toch net genoeg. Met name de kleine dorpen met hun hoge sociale controle wat iedereen uitspookt zouden volgens mij kunnen zorgen voor een hoog opkomstpercentage. Stemmen dus om de lieve vrede en wat zullen ze wel niet zeggen als ik niet ga.
En verder zal het mij een beetje worst wezen, ik heb mijn plicht gedaan en in mijn dorp hoef ik zo,n vluchteling niet maar ook geen Roma zigeuner als het even kan want die zijn net zo erg.
Mijn echtgenote was vanaf het begin duidelijk. “Ze gaan die drempel absoluut niet halen dat weet ik zeker” En tja gewonnen heeft ze, dus dat kost mij een krat bier maar ik heb wel mazzel dat ze geen bier lust..... :)

Nog wat leesvoer met buitenlandse reacties.

Auch deshalb lautete der Wahlslogan der Regierung für das Referendum nicht: "Stimmt mit Nein!". Sondern: "Stimmen wir mit Nein!".
Bron:
http://www.zeit.de/politik/ausland/2016 ... vt/seite-2

Manöver durchschaut
Damit auch ja keine kritischen Fragen die offizielle Deutung des Referendums störten, waren zu Orbans Presseauftritt keine Journalisten zugelassen
Bron:
http://www.nzz.ch/meinung/orban-nach-de ... -ld.119982

Orbans Konfrontationskurs lässt leicht vergessen, dass auch in Ungarn auf dem Höhepunkt der Krise im letzten Spätsommer Tausende den Asylsuchenden halfen. «Es war die grösste Bürgerbewegung in Ungarn seit vielen Jahren», sagt Aiski Ryökäs, eine Studentin und Aktivistin für die Organisation Migszol, einer vor vier Jahren gegründeten Flüchtlingshilfsorganisation. Menschen jeden Alters und aller Schichten hätten Geld gespendet

Bron:

http://www.nzz.ch/international/europa/ ... -ld.119037

met groet

Sjozef

Naga
Heavy user
Heavy user
M/V: M

Re: Weddenschap uitslag referendum verloren

Berichtdoor Naga » 06 Okt 2016, 15:07

Sjozef
Een overeenkomst valt er te bespeuren tussen het uitschrijven van dat referendum en de door je vrouw aangegane weddenschap met jou, waarbij zij iets kon winnen dat zij helemaal niet lust. ;)
Met groet, Naga

Sjozef
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Sjozef » 08 Okt 2016, 14:04

Dat heb jij heel goed gezien Naga. :) Wat dat betreft ben ik goed geïntegreerd in de Hongaarse samenleving en hou ik mij wel staande tussen al dat Hongaarse geweld.

[drinken2.gif]

met groet

Sjozef

Sascha

Berichtdoor Sascha » 24 Nov 2016, 21:26

OK, referendum is dus niet geldig. EN NU??? komen er vee migranten ook in Hongarije????
trouwens, hoe zit het nu met migranten, bijzonders in zuidelijke provincies?

Naga
Heavy user
Heavy user
M/V: M

Berichtdoor Naga » 27 Nov 2016, 16:41

Sascha schreef:OK, referendum is dus niet geldig. EN NU???

Goeie vraag!

Sascha schreef: komen er vee migranten ook in Hongarije????

Het is maar wat je onder "vee" (ik neem aan dat je "veel" bedoelt) verstaat en omdat het aantal dat jij onder "veel" verstaat niet bekend is, is een antwoord niet te geven.

Sascha schreef:trouwens, hoe zit het nu met migranten, bijzonders in zuidelijke provincies?

Hoe zit wat? Wat wil je eigenlijk weten? Je vraag is zo algemeen dat honderden antwoorden mogelijk zijn.

Hier kan je het laatste nieuws vanuit het Hongaars en in Hongaars perspectief lezen: migrans]
Met groet, Naga

Sascha

Berichtdoor Sascha » 13 Dec 2016, 22:55

ik zie dat jij gewoon niet wil op mijn vraag antwoorden. Jij weet godsnaam heel goed wat ik bedoel. spelletjes in tolerantie?

Jan

Berichtdoor Jan » 17 Dec 2016, 17:53

Ach Sascha,

Je denkt toch niet dat de zelfbenoemde elite van dit prikbord serieus gaat antwoorden op vragen van het gepeupel? Hoe haal je het in je hoofd?
Al staat een tekst nog zo vol met spelfouten, ik weet meestal wel wat een vraagsteller bedoelt. Maar de elite probeert niet te begrijpen maar zal jou eerder op een spelfoutje wijzen.
Woordspelletjes en boekenwijsheid, dat houdt de heren op de been. En elkaar natuurlijk bijvallen, want zonder steun van elkaar worden ze onzeker.

Sascha schreef:ik zie dat jij gewoon niet wil op mijn vraag antwoorden. Jij weet godsnaam heel goed wat ik bedoel. spelletjes in tolerantie?

Terug naar “HONGARIJE PRIKBORD / DISCUSSIEFORUM: Openbare prikpagina”