lonen bij audi, mercedes etc

Hongarije prikbord: alles over Hongarije: wonen, vakantie, nieuws, politiek, economie en keuvelcorner
Sjozef
Heavy user
Heavy user

lonen bij audi, mercedes etc

Berichtdoor Sjozef » 05 Aug 2016, 18:45

Laatst in de Kisalfold een overzicht gezien van de (max) salarissen die verdiend worden bij audi opel etc. in Hongarije waarbij fizikai staat voor lichamelijk werk en szellemi dolgozok voor de zogenaamde witte boorden baantjes

Audi Gyor

Fizikai bruto 408.000 netto 267.000
Szellemi dolgozok bruto 721.000 netto 472.000

Mercedes Keksckemet

Fizikai bruto 283.000 netto 186.000
Szellemi dolgozok bruto 513.000 netto 336 .000

Opel Szentgotthard

Fizikai bruto 354.000 netto 232.000
Szellemi dolgozok bruto 729.000 netto 478.000

Suzuki Esztergom

Fizikai bruto 235.000 netto 145.000
Szellemi dolgozok bruto 723.000 netto 473.000

bron:

http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/it ... 15949.html

groet

Sjozef

Naga
Heavy user
Heavy user
M/V: M

Re: lonen bij audi, mercedes etc

Berichtdoor Naga » 10 Aug 2016, 10:41

Opvallend dat de "papiervreterwerkzaamheden" nauwelijks verschillen, behalve Mercedes dan. De fysieke tak verschilt behoorlijk. De tragiek is dat je blij mag zijn met 145.000 pm, ken mensen die nog niet aan de 100.000 geraken per maand. En als je toevallig in of bij een grote stad woont is het leven ook nog dubbel zo duur.
200.000 per maand als je in het achterland woont is heel anders dan 200.000 per maand in Boedapest. Niet verwonderlijk dat de jonge mensen naar het buitenland vertrekken. Heb gehoord dat medisch personeel en artsen loonsverhoging hebben gekregen om te voorkomen dat ze allemaal uit gaan vliegen.
Met groet, Naga

Gilbert
Light user
Light user
M/V: m

Berichtdoor Gilbert » 17 Aug 2016, 10:17

Klopt allemaal Naga, de lonen zijn erg laag, maar de levens kost is daar op aangepast, geloof het maar , ik ken meerder Hongaarse koppels die hier werken en na tien jaar een mooi huis en wagen hebben en afbetaald, daar kunnen jonge koppels in Belgie en Nederland met meerder duizenden euro's per maand alleen van dromen, het leven is overal hard als je er moet voor werken, er zijn wel enkele beroepen zoals dokters enz waar de kloof echt wel veel groter is, maar niet iedereen is dokter. Er is een spreekwoord dat zegt het gras is altijd groener aan de overkant.
Vriendelijke groet

Naga
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Naga » 17 Aug 2016, 16:33

Gilbert schreef: het leven is overal hard als je er moet voor werken

Gilbert, die ga ik inlijsten [headbang.gif]
Met groet, Naga

Sjozef
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Sjozef » 21 Aug 2016, 18:59

[quote="Gilbert"] ik ken meerder Hongaarse koppels die hier werken en na tien jaar een mooi huis en wagen hebben en afbetaald.

Gilbert dat is een straffe. Of die meerderde Hongaarse koppels die jij kent behoren tot die Hongaarse categorie met top salarissen of, en dat ken natuurlijk ook, ze kunnen toveren.

Ik ga eens even uit van een gemiddeld Hongaars salaris van 400 euro netto.

Een "mooi" huis, niet te duur en niet te goedkoop ergens rond de 40.000 euro. Auto, simpele middenklasser 10.000 euro. Dat is dus 50.000 euro en dat gaan die Hongaarse koppels die jij kent in 10 jaar afbetalen. Zonder rente alleen al 416 euro per maand kwijt en dan moet er natuurlijk ook nog rente over betaald worden. Ik bespaar mij de moeite om dat uit te rekenen maar het lijkt mij stug, heel erg stug dat die Hongaarse koppels dat in 10 jaar voor elkaar krijgen. En dan komt daar nog eens de "dagelijkse kost" bij. De Lidl is net zo duur in Hongarije en een tv of compjoeter is ook net zo duur. Maar goed Gilbert, heb jij misschien een of andere bron waaruit blijkt dat Hongaarse koppels in 10 jaar hun huis en auto kunnen afbetalen ?

Ik heb toch hele andere bronnen waaruit juist blijkt dat nogal wat Hongaren heel dik in de financiële problemen zitten en zaten waardoor ze hun huis niet meer konden afbetalen met o.a. gedwongen verkoop als gevolg. Ik denk toch dat de meeste jonge Hongaren dromen van de inkomens en de welstand in West-Europese landen waaronder Nederland en daarom ook massaal Hongarije verlaten.

“Hoger opgeleiden gaan het elders zoeken omdat ze het beu zijn dat ze een goed diploma hebben, veel werken, en zich op het einde van de maand nog steeds zorgen hoeven te maken om de rekeningen te betalen.”

bron:

http://www.mo.be/reportage/de-grote-lee ... -hongarije

“ Es gibt immer weniger Arbeit. Und wenn, dann reicht der Monatslohn nicht aus, um eine Familie zu ernähren. Selbst junge Ärzte und Ingenieure haben – ohne Hilfe der Eltern – keine Aussicht, je den Kaufpreis eines Einfamilienhauses aufzubringen. “

bron

http://ungarnjournal.de/2014/09/05/waru ... verlassen/

http://derstandard.at/2000003408708/Ung ... aecht-sich

En iets over de prijzen van woningen in jouw regio.

http://flatfy.hu/elad%C3%B3-h%C3%A1z-tiszak%C3%A9cske

Dus Gilbert, verwijs eens naar een bron waaruit blijkt dat Hongaarse koppels die gewoon in Hongarije wonen en werken een huis en auto in 10 jaar kunnen afbetalen. En graag een serieuze bron en geen hoax. ( ps je weet toch wat een hoax is he ? ) Heb jij een bron waaruit blijkt dat een hypotheek slechts een looptijd van 10 jaar heeft in Hongarije. ?

Groet Sjozef

Sjozef
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Sjozef » 21 Aug 2016, 19:03

Naga schreef:

Gilbert, die ga ik inlijsten [headbang.gif]

Deze komt inderdaad in aanmerking voor de spreuk van het jaar.... :)

Wanneer iemand echter liever lui als moe is dan gaat de spreuk natuurlijk niet op... :mrgreen:

groet Sjozef

Gilbert
Light user
Light user

Berichtdoor Gilbert » 24 Aug 2016, 07:26

Beste Sjozef, er zijn twee manieren om te zien, eerste is door een zwarte bril , de tweede is door een normale bril, ik moet vast stellen dat de meeste door een zwarte bril kijken, denkelijk was dat vroeger in eigen land ook al zo, voor deze mensen is er dus niets maar dan ook niets positief waar ze ook gaan wonen, als ik zeg dat ik vrienden heb zoals ik uitlegde, en het zijn heus geen speciale veel verdieners hoor, ik leef graag tussen werkmensen zoals ik me ook altijd zelf heb gevoeld, dan zeg ik dat niet omdat ik een land of zijn leider wil bestoefen dan zeg ik dat gewoon omdat ik het heb vast gesteld. Ik hoor dikwijls zeggen, dat ik in een lemen hut leef, en in het armste deel van Hongarije, wel op een ander is het dus nog veel beter, vanwaar al het geklaag in godsnaam.

Jan

Berichtdoor Jan » 24 Aug 2016, 11:52

Wanneer iemand liever lui dan moe is dan gaat de spreuk juist wel op.

Sjozef schreef:

Wanneer iemand echter liever lui als moe is dan gaat de spreuk natuurlijk niet op... :mrgreen:

groet Sjozef

Naga
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Naga » 24 Aug 2016, 13:53

Sjozef schreef:

Deze komt inderdaad in aanmerking voor de spreuk van het jaar.... :)
groet Sjozef

Inderdaad Sjozef. Voor die groep is die spreuk niet van toepassing: de "liever lui als moe groep" is zó lui en moe dat ze nog nooit van een baan en werken gehoord hebben. Die zijn vrijgesteld van "het leven is overal hard als je er moet voor werken". ;)
Met groet, Naga

Naga
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Naga » 24 Aug 2016, 14:19

Gilbert schreef:Ik hoor dikwijls zeggen, dat ik in een lemen hut leef, en in het armste deel van Hongarije, wel op een ander is het dus nog veel beter, vanwaar al het geklaag in godsnaam.

Niets van aantrekken Gilbert. Of je nu in België of in Nederland of in Hongarije woont, het afmeten ten opzichte van elkaar blijft hetzelfde. Het blijft ook in Hongarije "baas boven baas". Het is niet zozeer klagen maar het is "Stoefen" noemen ze dat in België geloof ik. De een moet laten horen dat hij in een echt stenen huis woont en hij moet iets hebben waarmee hij kan laten horen dat hij het beter voor mekaar heeft dan die ander. Daarom begint die te zeveren over lemen hutten, het afschilderen alsof iemand een mislukkeling is en in een lemen hut zit te creperen. Heerlijk dat naar onderen trappen, want tenslotte woont hijzelf in een stenen huis, meent dus dat hij iets meer voorstelt. Dan de volgende. Die woont in een stenen huis maar wil ook graag opscheppen over zichzelf en over hoe goed hij het voor elkaar heeft dus die begint de regio's in Hongarije in te delen, en gaat de poesta afkraken of als iemand toevallig in een dorp woont dat bekend staat dat er veel zigeuners wonen in die streek, dan is het ook "kassa" dan ben je een mislukkeling of minkukel omdat je met je domme kop een huis hebt gekocht tussen de zigeuners of dat je je geen fatsoenlijk huis in een "fatsoenlijke" regio kunt permitteren. Dan heb je de CV en andere liflafjes-figuren, die geven weer af op iedereen die een gewone kachel heeft of waar niet alles automatisch gaat. Dan gaan ze ervan uit dat ze het geld niet hebben voor bijvoorbeeld een CV en dat ze als arme sloebers dagenlang met hout moeten slepen om het warm te krijgen en dan ook nog maar in één kamer, och wat zielig, terwijl de CVjongens het hele huis verwarmd hebben. En dan de allesweters die o zo graag iedereen willen laten horen dat ze "alles" weten, dat zij nooit problemen hebben, nooit bedrogen worden en alle problemen in een handomdraai kunnen oplossen. En zo kan je nog uuuuren doorgaan. Ik zeg maar zo, hoe meer iemand anderen afkraakt op hoe ze wonen of leven, wat ze wel of niet bezitten, hoe gefrustreerder die persoon is die zichzelf zo opblaast. Is gewoon een kwestie van zich willen doen gelden, iets willen voorstellen maar in het echt niets voorstellen en dan maar anderen gaan afkraken om zelf belangrijk te zitten wezen. Gewoon mee lachen Gilbert, met dat soort opmerkingen, die zeggen meer over degene die zoiets zegt dan over hoe jij woont. En dan nog iets, ik ken Hongaren die in een armzalige "lemen hut" wonen terwijl ze genoeg geld op de bank hebben om een gloednieuw huis te kunnen bouwen, maar ze doen het niet. Dus niet iedereen in een bescheiden woning is een armoe sloeber of een mislukkeling, dat is vaak aan de buitenkant niet te zien. ;)
Met groet, Naga

Jan

Berichtdoor Jan » 24 Aug 2016, 20:42

Een opmerkelijke tekst voor iemand die zijn profiel foto van een 100 dollar biljet heeft gehaald.

Naga schreef:
Gilbert schreef:Ik hoor dikwijls zeggen, dat ik in een lemen hut leef, en in het armste deel van Hongarije, wel op een ander is het dus nog veel beter, vanwaar al het geklaag in godsnaam.

Niets van aantrekken Gilbert. Of je nu in België of in Nederland of in Hongarije woont, het afmeten ten opzichte van elkaar blijft hetzelfde. Het blijft ook in Hongarije "baas boven baas". Het is niet zozeer klagen maar het is "Stoefen" noemen ze dat in België geloof ik. De een moet laten horen dat hij in een echt stenen huis woont en hij moet iets hebben waarmee hij kan laten horen dat hij het beter voor mekaar heeft dan die ander. Daarom begint die te zeveren over lemen hutten, het afschilderen alsof iemand een mislukkeling is en in een lemen hut zit te creperen. Heerlijk dat naar onderen trappen, want tenslotte woont hijzelf in een stenen huis, meent dus dat hij iets meer voorstelt. Dan de volgende. Die woont in een stenen huis maar wil ook graag opscheppen over zichzelf en over hoe goed hij het voor elkaar heeft dus die begint de regio's in Hongarije in te delen, en gaat de poesta afkraken of als iemand toevallig in een dorp woont dat bekend staat dat er veel zigeuners wonen in die streek, dan is het ook "kassa" dan ben je een mislukkeling of minkukel omdat je met je domme kop een huis hebt gekocht tussen de zigeuners of dat je je geen fatsoenlijk huis in een "fatsoenlijke" regio kunt permitteren. Dan heb je de CV en andere liflafjes-figuren, die geven weer af op iedereen die een gewone kachel heeft of waar niet alles automatisch gaat. Dan gaan ze ervan uit dat ze het geld niet hebben voor bijvoorbeeld een CV en dat ze als arme sloebers dagenlang met hout moeten slepen om het warm te krijgen en dan ook nog maar in één kamer, och wat zielig, terwijl de CVjongens het hele huis verwarmd hebben. En dan de allesweters die o zo graag iedereen willen laten horen dat ze "alles" weten, dat zij nooit problemen hebben, nooit bedrogen worden en alle problemen in een handomdraai kunnen oplossen. En zo kan je nog uuuuren doorgaan. Ik zeg maar zo, hoe meer iemand anderen afkraakt op hoe ze wonen of leven, wat ze wel of niet bezitten, hoe gefrustreerder die persoon is die zichzelf zo opblaast. Is gewoon een kwestie van zich willen doen gelden, iets willen voorstellen maar in het echt niets voorstellen en dan maar anderen gaan afkraken om zelf belangrijk te zitten wezen. Gewoon mee lachen Gilbert, met dat soort opmerkingen, die zeggen meer over degene die zoiets zegt dan over hoe jij woont. En dan nog iets, ik ken Hongaren die in een armzalige "lemen hut" wonen terwijl ze genoeg geld op de bank hebben om een gloednieuw huis te kunnen bouwen, maar ze doen het niet. Dus niet iedereen in een bescheiden woning is een armoe sloeber of een mislukkeling, dat is vaak aan de buitenkant niet te zien. ;)

Sjozef
Heavy user
Heavy user

Berichtdoor Sjozef » 24 Aug 2016, 22:06

@Gilbert, je vergeet nog een bril en dat is de realistische bril en wanneer ik door die bril kijk zet ik gewoon hele grote vraagtekens bij het gegeven dat een Hongaars koppel, die volgens jou ook nog eens geen speciale veelverdieners zijn, in 10 jaar een mooi huis en auto hebben afbetaald. Dan zeg ik gewoon Gilbert, je moet niet alles geloven wat ze je in de Hongaarse cocsma vertellen. Het bijgevoegde rekensommetje zou je toch aan het denken moet zetten en de bijgevoegde links hebben niks met klagen te maken maar ook met de realiteit ( helaas) in Hongarije. En ieder zijn mening Gilbert.
Overigens, maar dit terzijde, heb jij mij nog nooit op klagen over Hongarije kunnen betrappen. Ik klaag niet over Nederland en ik klaag niet over Hongarije. Het is mij allebei even lief.

Dan nog iets over je opmerking over de lemen hut. Het is wel totaal of topic maar toch. Gilbert ook mijn mening is trek er je niks van aan en relativeer een beetje wat je op prikborden allemaal leest. Iemand kan mogelijk dan wel financieel niks te klagen hebben er bestaat ook nog zoiets als geestelijke oftewel sociale armoede en daar hoef je echt niet jaloers op te zijn. En uit iemands gedrag spreekt ook een bepaald persoonskenmerk of persoonlijkheidsstoornis zo je wilt. Er zijn nu eenmaal figuren die leven in een schijnwereld. Niet al te serieus nemen. Hun mening wordt over het algemeen gevormd door hun ego en niet door hun kennis, dat is een heel verschil. Leven in een zelf gesponnen coconnetje van misplaatste zelfingenomenheid vanwaar ze hun “wetenswaardigheden” de ether in slingeren. Onsportief onvolwassen puberaal gedrag is het en niks anders. Het is nu eenmaal zo dat je dergelijke figuren wel eens op prikborden tegenkomt en daar moet je ook een beetje tegen kunnen. . Ze vallen op door negatief gedrag. Voegen zelden of nooit iets positiefs toe, spelen meestal niet op de bal maar op de persoon. Jij bepaald of je gelukkig leeft in een lemen hut en niet iemand anders. Overigens hoeft met een lemen “hut” niks mis te zijn. Er kan meer warmte in een lemen hut “huizen” als in een kille nieuwbouw bungalow. Dus Gilbert, gewoon allemaal niet al te serieus nemen en lekker je leventje leven. Zeg nou eerlijk, in het gewone dagelijkse leven ga je toch ook niet om met figuren die je niet mag...en dan zou je op een of ander forum je moeten ergeren aan een of andere gefrustreerde met teveel vrije tijd en die niks zinnigs omhanden heeft. Dat doe je toch niet Gilbert. Elke energie die je daaraan besteed is negatieve energie een heeft totaal geen zin. En tenslotte is er ook nog een moderator van wie je mag verwachten dat er ingrepen wordt wanneer dergelijke figuren weer eens te ver gaan. Wat dat betreft zit je met de moderator van dit prikbord wel goed. Dan, denk ik, is het gewoon jaloezie dat jij beter geïntegreerd bent in de Hongaarse samenleving als hullie, dat zou best wel eens kunnen ! ... :mrgreen: Daarom Gilbert, lach er om en leg het gewoon naast je neer. En wat dat lachen betreft. Het valt op dat deze figuren over het algemeen geen greintje humor hebben maar desondanks zijn het ondertussen wel heel lachwekkende figuren. :mrgreen:

groet Sjozef

Gilbert
Light user
Light user

Berichtdoor Gilbert » 25 Aug 2016, 07:06

Ho maar ik bedoelde niemand hoor, ik wil juist wijzen op het feit dat er inderdaad nog arme Hongaren zijn, vooral bv weduwen en oude gepensioneerden, maar het jongere volk, en zoals gezegd, die willen werken, hebben het helemaal niet slechter dan een doorsnee Belg die in Belgie de kost moet verdienen, hij die dat vandaag nog beweerd is fout, je mag je niet baseren op de lonen alleen, maar op de totale levens kost. Sorry als iemand zich gekrengd zou voelen was helemaal mijn bedoeling niet.
[coffee2.gif]

Terug naar “HONGARIJE PRIKBORD / DISCUSSIEFORUM: Openbare prikpagina”